sunnuntai 22. tammikuuta 2012

vastaus



Vaili Jämsä-Uusitalo ehdotti sunnuntain Kalevassa 22.1.2012 Rajakylän muuttamista autottomaksi. Miksi juuri Rajakylä, miksei esimerkiksi Pikisaarta jossa on pientaloja lähellä keskustaa. Mikäli jokin alue muutetaan autottomaksi se ei onnistu ilman suuria yhteiskunnallisia panostuksia alueelle. Hienoa olisi jos asuinalue voitaisiin muuttaa autottomaksi hetkessä,mutta kaikki alueen asukkaat eivät sitä varmaan hyväksyisi. Parkkipaikkaongelma ei ole asuinalueilla läheskään samaa luokkaa kuin keskustan alueella.
Ainakin yhden perussuomalaisen huomattua autottomuuden vetovoiman, toivon että Ouluun aletaan oikeasti suunnittelemaan autotonta asuinaluetta. Autottomuuden suunnittelu voidaan aloittaa jollekin uudelle tai rakenteilla olevalle alueelle. Alueen autottomuudesta pitää kertoa siinä vaiheessa kun tontteja jaetaan.
Oulun keskustan maanpäällisen osion autottomaksi tekeminen on erittäin helppoa parin vuoden kuluttua. Keskustan alle kaivettava kuoppa mahdollistaa sen. Huoltoliikenne ja autojen pysäköintipaikat on joka tapauksessa tarkoitus siirtää maan alle keskustassa. Pysäköintipaikkojen puute on kuulemma estänyt keskustan kehittämisen. Näin meille kuntalaisille on uskoteltu kun keskustelua kuopan kaivamisesta on käyty. Lisäksi ihmiset ovat tottuneet liikkumaan keskustan alueella jalkaisin kun rotuaaria on pikku hiljaa laajennettu.

Markku Eilola-Jokivirta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti